Zaujmi. Získej sympatie. Získej důvěru. Vyzvi k akci. Vytvoř dokonalou prezentaci.
Každá prezentace má čtyři klíčové okamžiky, které rozhodnou, jestli bude mít skutečné dopady na své posluchače nebo se stane obyčejnou, zapomenutou prezentací, která nedokázala změnit svět. :)
Cíl první: Zaujmi
Během prvních třiceti sekund by
posluchač měl najít skvělý důvod, proč tě poslouchat. Je potřeba vzbudit jeho zájem,
dokázat mu, že mu prezentace něco může přinést. Nejčastější doporučení jsou:
Začít krátkým příběhem z vlastního života, nečekaným,
případně kontroverzním tvrzením nebo otázkou. (příklad: Byzantská diplomacie ovlivnila naše dějiny
více než Karel IV. Bylo to způsobeno zejména..)
Cíl druhý: Získej sympatie
V prvních minutách je nezbytné
navázat s posluchači pozitivní spojení, vztah. Je velice obtížné
přednášet před nepřátelsky naladěným publikem a vždy je
výhodně získat obecenstvo co nejrychleji na svojí stranu. Má to
dvě výhody: Posluchači se zaměří na pozitivní části
prezentace (namísto kritiky a hledání chyb) a také budou lépe
hodnotit naše profesní schopnosti. Jako lidé často hodnotíme
sympatické lidi jako schopnější, než skutečně jsou.
Cíl třetí: Získej důvěru
Důvěřujeme těm, kteří tématu
rozumí. Pokud chceme, aby měla naše prezentace nějaký dopad,
musíme pusobit profesionálním dojmem. To znamená klidné,
sebejisté vystupování, asertivní jednání, fundované odpovědi
na dotazy. Nejlépe důvěru vybudujeme kvalitním obsahem, kterému
věříme.
Cíl čtvrtý: Vyzvi k akci
Předali jsme vše, co jsme posluchačům
chtěli předat. Na závěr poděkujeme za pozornost a odcházíme od
řečnického pultíku s vědomím, že jsme podali skvělý výkon.
Bohužel, nepodali. Závěr prezentace by měl být orientovaný do
budoucnosti (místo děkuji za pozornost můžeme říct těším se,
až se zase setkáme). Nejlepším závěrem je výzva k akci.
Řekněte publiku, co od něj očekáváte, co by mohli udělat, aby
si z vaší prezentace odnesli co nejvíce. (příklad: Dnes jsme
mluvili o empatii. Schválně zkuste zítra své nejlepší kamarádce
říct: "Jsem opravdu rád, že jsi v mém životě."
Uvidíte, jak jí to potěší. Těším se na další setkání.)
V příštím článku se zamyslíme, co mají společné všechny povedené prezentace.
Jan Martinek